Tuesday, July 25, 2006

kontrast

jag har varit i kyrkan en gång i sommar. dagen efter jag flyttade hem från vällingby. alltså på pingstdagen.okej i förra veckan crashade jag och ellen en vesper i vadstena klosterkyrka men det kändes mest konstigt då vi definitivt hade missat klädkoden: svart prästklänning och bling-bling kors alternativt svart cape och knut. högkyrklighetens elit i sverige hade någon sorts birgitta vecka med tidegärden. det är med andra ord fete kontrast mot stockholmslivet då man bodde i kristet kollektiv och gick bibelskola. för att få lite perspektiv har vi ändå startat en sommarbönegrupp med fina flickor. man märker så tydligt att man behöver hjälp av andra för att inte fastna i självcentrering och dryga fokuseringar. vi kan alla behöva lite peppning när man jobbar all tid.

tänk om man ägnade lika mycket tid åt resten av sitt jag som man gör åt sitt kroppsjag. all sömn, träning, tanke, mat och energi som man kunde fördela lite bättre över ande, kropp och själ. det känns som att ens lathet slår till lite extra när det gäller att läsa bibel och ha sin tid till saker som är viktiga på riktigt.

"hej jesus, döda mitt ego, döda min självupptagenhet
hej jesus, döda mitt självförakt och klä mig i din prakt"

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Tack för tankar som du sammanfattar här på din blogg, emelie! Vi ses på evvet på tisdag.

hej jesus...pararapapapaaa

Thursday, 27 July, 2006  

Post a Comment

<< Home