Thursday, March 08, 2007

azungus

det kanns ovanligt att vara vid internet sa har sallan nar man ar van vid att kolla mailen lite kvickt varje dag och inte eventuellt hitta internet en gang per vecka..

jag och lisa har akt till mzuzu pa dagsutflykt. man kunde inte ta ut pengar med visakort i nkhata bay sa vi fick allt ta oss till banken i storstaden fem mil bort. det blev lite hastigt nar vi skulle aka sa pa nagot satt blev det sa att vi akte flakbil i fem mil i duggregn. vi satt och hade ont i rumpan hela vagen och angrade oss hart.satt och flinade at livsfaran och mumlade gud som haver typ hela vagen. jaja vi kom fram och darriga pa benen stapplade vi oss fram till banken iaf. mission accomplished. fuktiga i blicken sag vi en restaurang och smaskade i oss en hamburgare. vansinnigt gott aven om det var torrt kott, vitt brod lite ketchup och vi fick peta bort gronsakerna. langtar efter lite flintastek pa vatterstranden...vi ar val lite trotta pa det malawiska koket helt enkelt. det ar ju inte sa mycket med det liksom.

sedan sist har ju jag varit ganska dalig. jag hade ju problem med lariam sa jag meckade och bytte malariaprofylax till paludrin och klorokinfosfat. men jag fick en allergisk chock sa det gick visst inte sa bra. jag kan tanka mig battre stallen att fa laskiga utslag och and/svaljsvarigheter an nkhata bay pa en national holiday,men efter tva sjukhusbesok och antihistamin och kortison sa blir jag inte nervos nar jag tittar pa mina hander langre. jag gar dock inte pa nagot malariaprofylax men jag kopte medicin och hoppas att myggen inte tycker om mig langre..

jag har foljdaktigen vilat lite fran vara uppdrag. men vi hinner anda med en del. vi har varit pa studiebesok pa vardcentralen, besokt en internatskola for synskadade barn och en stodgrupp for hiv positiva.mumlat/dansat/svettats oss igenom en korovning och lekt mycket med vara barn hemma. man blir lite nervos av deras livsfarliga veranda och tradgard. jag har tagit ifran bada pojkarna en varsin kniv nar de har sprungit och lekt och lyft ner efraim fran ett trad gallskrikandes over att nagot gjorde riktigt ont. svart att forsta nar nagon ar ledsen pa chitonga...

jag har kort men var sadar overforsiktig sa jag tog inte med mig kameran till mzuzu. vill inte bli av med fler grejer...

i tisdags skulle jag och lisa besoka vart stammisstalle. aquaafria for lite internet men vi hade inga pengar sa det gick inte. men tjenis som vi ar med personalen sa gick vi dit anda och pratade och utnyttjade deras lyxbadplats. vi vrakte oss i solstolar och lekte i gungor och blev skramda av lite odlor och varaner. bra dag.

aven om man inte tycker att det hander nagot sarskilt pa en dag ar det hur mycket intryck som helst som man maste bearbeta.vardagen i sig ar ju surrealistisk. sa manga manniskor man moter och sa mycket kanslor. man blir aterigen pamind om hur tryggt man vilar i guds famn och att det ar det enda som bar nar man inte orkar forsta hur folk orkar leva. det ar harligt att vara med pa gudstjanst och kanna den uppriktiga gladjen i lovsangen.hur manniskorna bara lamnar alla bekymmer utanfor och kommer pa lika villkor infor gud.

12 Comments:

Blogger Theresia said...

jag läser här emelie. tycker om det. :) kramar från mig och västerås

Friday, 09 March, 2007  
Blogger Ellie said...

This comment has been removed by the author.

Friday, 09 March, 2007  
Blogger Ellie said...

Lille vännen, varför köpte du inte Malarone? Ok det är lite dyrt, men om du får feber och ont i leder och sånt så ska du in till sjukhuset på en gång! Det finns en slags malaria som är dödligt farlig och en annan som inte är lika akut farlig - så för säkerhetsskull. Tycker mycket om dig!

Friday, 09 March, 2007  
Blogger Zache said...

Hejsan Emelie! Hoppas Malarian börjar avta. Visst är det jobbigt, men börjar man bara behandla fort nog så löser det sig med största säkerhet.

Om det är någon tröst så är vanlig hederlig svensk vinterkräksjuka en jobbigare erfarenhet (av vad jag varit med om).

Malaria kan ju vara olika, men sålänge du inte är sinnesjuk utan bara har feber/frossa/magproblem så är det säkert lugnt om du bara börjat behandla i tid. Vila svalt, drick vatten och avslagen cola, och dubbla dosen paludrin. Det ordnar sig säkert.

Vi tog aldrig klorokin som profylax eftersom vi hört så många dåliga biverkningar folk fått. Däremot tog jag klorokin som behandling. Om du fick problem med din paludrin+klorokin kur hade jag nog skippat klorokinet helt, och satsat på paludrin. Det är ganska verkningsfullt.

Gå inte och chansa på att myggorna inte tycker om dig längre... Garanterar att det inte funkar så ;)

Sunday, 11 March, 2007  
Anonymous Anonymous said...

hello dear! Här kommer e STOR KRAM!!
jennifer

Friday, 23 March, 2007  
Anonymous Anonymous said...

är det inte dags att skriva igen snart? hur mår du? vad tycker myggen om dej?
hoppas av hela hjärtat att du har det bra.
kram!

Monday, 26 March, 2007  
Anonymous Anonymous said...

När kommer nästa post? :)

Thursday, 29 March, 2007  
Blogger Neina said...

Orkar du läsa fler kommentarer? Hoppas det! Ville bara säga hej och att jag hoppas att du har det bra - det verkar som om du sett både det bra och det dåliga med Afrika. Men du vet väl vad man säger? En gång Afrika, alltid Afrika...

Tänker mycket på dig och längtar tills vi ses, då när du kommit tillbaka klok och vis. Kram

Sunday, 01 April, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Min alskade van! skriv och skriv sa att jag far veta vad som hander i ditt liv just nu! Jag saknar dig men hoppas allt ar bra med dig pa din aventyr.

Manga kramar// Frida

Wednesday, 04 April, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Hej vännen! Jag hoppas att du mår bättre. Jag läser och följer din resa. Det verkar spännande och jag är avis måste jag erkänna! Att få se, uppleva och vara med om så mycket! Det ska bli roligt att träffas igen när du kommer hem. Jag saknar dig! Kramar

Thursday, 05 April, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Det är faktiskt keff att ditt lilla u-land inte han hålla dig med internet och ström nog att få till lite blogginlägg. du borde ha en bärbar dator med satelituppkoppling som drivs av ett eget soluppladdbart agregat och dessutom är kamoflerat till något ingen vill sno.

Saturday, 14 April, 2007  
Anonymous Anonymous said...

blogger funkar i princip aldrig. jag har tillgang till internet max en gang per vecka och den senaste manaden inte alls. pa lordag aker jag flygplan hem till sverige och ar i jonkoping nagra dagar och kanske lite mer soderut. sedan sthlm igen.den 1 juni flyttar jag och ellie till tempus.ska bli roligt att komma hem och traffa alla!/emelie

Tuesday, 08 May, 2007  

Post a Comment

<< Home