Wednesday, February 21, 2007

lilongwerapport

Egentligen har jag ingen inspiration what so ever att skriva nagot vettigt just nu men man maste ju passa pa nar man ar vid en dator…

Det borjar dra ihop sig och idag ar vi hela grupen inne I stan och ska vaxla till oss massa pengar, kopa saker och allmant forbereda oss pa att dra vidare pa fredag. Jag och lisa kommer att ta oss till nkhata bay I nordostra Malawi. Dar ska vi vara I fem och en halv vecka. Det vi har hort om nkhata bay ar att de tar hot and stick, en hel del knark och vackert backpackerstalle precis vid stranden. Vi kommer att bo hos pastorn I forsamlingen och antagligen hjalpa till lite pa ett feeding center som forsamlingen har, vidare sa finns det aven en liten klinik dar. I nkhata bay prata man inte Chichewa, utan man pratar chitonga men gudstjansterna ar pa chitumbuka. Jag kommer alltsa lagga ytterligare tva sprak pa min cv som jag inte har jattemycket anvandning for.

Jag har ingen skrivinspiration for att jag arligt talat ar lite kinkig. Sitter pa varldens kvavaste internetcafe, jag har strumpor pa mig for att jag har skoskav, jag blev bestulen pa min ryggsack for en timme sedan och jag har haft svart att sova de senaste 4 natterna.
Jag vet att jag ar ett kanslomonster sa antagligen kommer jag att vara jatteglad imorgon. Och jag var jatteglad igar. Men justjust nu nar jag egentligen vill formedla en glattig och fnittrig bild fran Lilongwe ar jag lite tjurig..

jag blev inte av med pappas vacka jordbruksverket rygsack pa ett valdsamt satt. Jag hade dumt nog satt den mellan mina ben under en stol pa ett internetcafe och pa 5 sekunder sa var den borta. Med nagra tusen kwachas,lisas dagbok, min/elis mobil skavsars plaster rumsnyckel osv… jag ar glad att jag kom pa att jag skulle lagga ut mitt visakort och dollar innan idag…

igar var en fin dag. Vi hade lite sightseeing I Lilongwe,bland annat besokte vi forre diktatorns mausoleum, spanade pa regeringsbyggnade och besokte en liten djurpark..
djurparken var motsvarande typ en liten svensk stadspark fast med lite annorlunda skyltar.beware of crocodiles och feed the monkeys with popcorn. Efter att ha gatt omkring en halvtimme borjar det dugga lite smatt. Vi tanker att det ska bli underbart skont att luften spricker upp en smula sa vi skyndar oss inte at nagot hall utan gar lugnt vidare. Fem minuter senare vraker regent ner och vi kommer pa att det inte ar nagon ide att soka skydd under nagra trad eftersom stigarna ar pa vag att spolas bort. Dyngsura och genomskinliga springer vi mot huvudbyggnaden och star och huttrar och skrattar I en kvart innan evince kommer och hamtar oss. Det har var typ enda gangen sedan vi kom hit som vi inte har haft tillgang till tak over huvudet…

nar vi kommer hem upptacker vi att nagra vanliga sjalar har hangt in var tvatt sa den har klarat sig riktigt fint. Dessutom har var skraddare varit dar med lite klader till oss sa vi blir riktigt glada. Kanner mig som en gravid hiphopare men ar riktigt turkos och fin.

Vi har fina dagar har, har det lugnt och fint och ater lyxiga frukostar med 25 ores mangosar och hanger och lyssnar pa skona korer och gor fina representationsbesok. Halsar pa biskopen och spelar lite trumpet I kyrkan och planerar utflykter…det fick jag nog nastan med allt.

3 Comments:

Blogger sving said...

oopps..Hoppas att verkets ryggsäck kommer till någon behövande som inte förstår svenska....och skönt att det gick fredligt till. Låter spännande med Ncata Bay. Hoppas det blir bra. Imorgon börjar Alfa!

Kram o alla hälsar inkl. farmor o mormor

Wednesday, 21 February, 2007  
Anonymous Anonymous said...

hej!
Jag sitter just nu pa ett internetcafe pa Langkawi och softar. Tankte pa dig och har last lite vad du har haft for dig. Hoppas du tar hand om dig ordentligt. Hur lange ar det nu du ska vara ute i vida varlden? Har sitter iaf vi tva pa varsin sida av den, jorden eller jag kanske borde kalla den oceaninen eftersom varlden mestadels bestar av vatten och vatten.
Igen...ta hand om dig och bli inte bestulen mer, det ar inte roligt.

Puss och kram/ Frida

Thursday, 22 February, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Hej Emelie!
glatt ch fnittrit eller skovskav och tjurigt, vill gärna höra bådadelar.
Väldigt kul att få följa med dig via bloggen.
Kram kram Josefine

Saturday, 24 February, 2007  

Post a Comment

<< Home