Monday, November 13, 2006

storasystertankar

jag tycker om att man kan skriva ihop hur långa ord som helst i svenskan. som pillaihåretabstinens, fejkambistajm och novemberrosiga. eller alla fina nya verb som kommer såsom vabba,modda och persuada.

min bror var uppe i stockholm i helgen och påminde mig om att jag ju är en sådan där storasyster. antagligen kan mycket av min personlighet ha sitt ursprung i det faktum att jag är äldst i vår syskonskara. kanske därför jag alltid vill veta bäst, och därmed också är dålig på att ta kritik. kanske därför jag tar ansvar och blir förväntar mig att andra också gör det. kanske därför som jag lägger mig i alldeles för mycket och tror att jag kan lösa allas bekymmer.

idag blev känslomänniskan emelie helt tagen av att hitta ett gammalt pärlsockerpaket när hon storstädade på jobbet. ni vet, ett sådant där gammalt paket som inte görs längre utan som nimmer om tiden då carl bildt(läckerbiten) var statsminister och mamma fortfarande var hemma som dagmamma. 90-talet helt enkelt. nostalgitripp.
dessutom kläckte pappa igår att vi kanske inte ska fira jul i år. eller ja inte fira jul som vi alltidalltidalltid har gjort. utan fira jul på hisingsängen. vilket skämt. det hör ju julafton till att åka bil halva dagen mellan jönköping, växjö och tullstorp.att bli övergödd med mat tills de inte trugar längre.(repliken som funkar är-jag spränger mig).invänta att alla kusinerna ska komma till mormor och skämmas lite över att vi har köpt sådär äckligt mycket julklappar som väller fram under den glesa granen jan har hittat i skogen. somna under kalle anka hos farmor och alltid missa carl-bertil jonssons julafton. jag förstår inte riktigt. allt bara förändras. pärlsockerpaket och traditioner. håller jag på att bli vuxen nu helt plötsligt.

5 Comments:

Blogger sving said...

Ja, nu var det ju mamma som egentligen kläckte detta och inte pappa. Men det är klart traditioner är kanske delvis till för att inte brytas. Vi kan väl säga att detta inte är helt färdigdiskuteras för att utrycka sig milt.....Var vi än firar julen så ser jag fram emot en helg tillsammans med hela familjen

Monday, 13 November, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Hej vännen.. Hur gick det i fredgas sen, med yrseln? Hoppas bra och att du inte har några men. Min telefon dog lite sådär plötsligt och jag hade ingen laddare med mig till skåne.. Ha det fint emelie och kämpa på i vuxenlivet.. jag tror du är en bra storasyster. En bra vän iallafall! Vi ses på tisdag...kram

Tuesday, 14 November, 2006  
Blogger Katarina said...

Carl Bildt - läckerbiten? Emelie, du visar nya sidor hela tiden! =) Du skriver hur som helst ljuvligt!

Thursday, 16 November, 2006  
Blogger Katarina said...

Kom kom kom på Julpysselmys den 2 december!!!

Tuesday, 21 November, 2006  
Blogger Ellie said...

Kul att vi råkade stöta på varandra idag! Var så länge sen känns det som... Men vi ses ju sen imorn oxå! Längtar ;)

Tuesday, 28 November, 2006  

Post a Comment

<< Home