Sunday, December 03, 2006

första advent



vi vandrar till dalvikskyrkan för att första advent ska bli som det alltid ska vara. jag och pappa ska spela trumpet till psalmerna och kören ska avsluta gudstjänsten med att försöka sig på att sjunga-advent och de kommer inte att sätta den i år heller... pappa har spelat på första advent så länge jag kan minnas och själv började jag vid 10 års ålder eller något. således anser vi inte riktigt att vi behöver öva. vi kan redan psalmerna, eller ja, vi orkar inte riktigt öva så mycket som det krävs för att göra en faktiskt skillnad i tonkvaliteten. vi kanske är lite väl avslappnade för den hyfsat högkyrkliga gudstjänsten som vi deltar i. för en gångs skull är dalvikskyrkan fullsatt och det är riktig pampig stämning. jag och pappa känner oss väldigt hemma i kyrkan så dagen till ära spelar jag utan skor och pappa har gympaskor. inget snofs här inte. när jag och pappa går upp för att spela första psalmen ser jag förvånat att min musiklärare sitter på första raden, kanske borde ha övat en gång iallafall, och stämt trumpeterna, och haft en tredje bygelspärr. jäjä

vi har malawiska gäster i kyrkan. mina kompisar liksom. de ska säga något efter gudstjänsten så då får ju jag också säga något improviserad på några minuter om allting liksom. inte nog med det utan de tvingar mig även att vara med och sjunga en sång på chi-chewa och dansa en liten dans inför de här 100 personerna som stannade kvar efter gudstjänsten. ingen människofruktan här inte.

2 Comments:

Blogger Ellie said...

Kul att du har en kamera nu äntligen! Jag lovar (och det har du väl redna anat) att den kommer komma väl till pass lite näs som hellst - speciellt i Malawi kanske =) Förresten, har du ställt dig i dubblettkön än? Ses imorn! Kramkram

Monday, 04 December, 2006  
Blogger Ellie said...

Kul att du har en kamera nu äntligen! Jag lovar (och det har du väl redan anat) att den kommer komma väl till pass lite när som hellst - speciellt i Malawi kanske =) Förresten, har du ställt dig i dubblettkön än? Ses imorn! Kramkram

Monday, 04 December, 2006  

Post a Comment

<< Home