Saturday, February 10, 2007

odi odi odi

med huvudet fullt av chichewa och magen full av nervositet sitter jag och funderar på om det är möjligt att ens försöka packa för tre månader. det känns som att mitt reseapotek är större än ryggsäcken ifråga. jag ska alltså till ett land där kanske så många som 30% är drabbde av HIV och jag hispar mig över några små röda prickar på min arm. det kanske är bra för mig att få lite perspektiv... under månaden i härnösand har vi ojat oss över många olika orosmoment som malariaprofylax,flodhästar,kolera och gröna mambor men vi har inte uttalat oroat oss över om vi kommer att kunna hantera att se så mycket lidande, orättvisor och tragik. det är inte som att jag tror att allt i malawi är hemskt men vi kommer med all säkerhet inse hur fruktansvärt orättvist vi lever. pappa förser mig med en ryggsäck som det står jordbruksverket på(a.k.a~antikrist på SIDA) och mamma tyckte jag skulle ha en t-shirt medtexten "rich bitch" men någon måtta får det ju ändå vara.

på vägen hem från härnösand kompletterade jag min sverigeambassadörskompetens. jag såg en älg! under mina 21 år har jag aldrig sett en levande älg som varit utanför en djurpark...givetvis har jag varit om tillfällen då folk runt omkring har sett en älg i skogen, men disträ/ouppmärksam som jag är har jag aldrig lyckats se den där älgen. men under tågresan bestämde jag och elis oss för att vi skulle titta ut genom fönstret där i norrland och knappt en minut senare, jag hann inte ens trötta, så dyker det upp en älgko med en liten kalv. jag kände hjärtat klappa och blev lite chockvarm om kinderna. det var vackert.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Darling, I miss you already! Kom tillbaka till Sthlm för en liten stund sen och har kjol och leggings för att showa off mina bruna ben. Tycka om att vara solfräsch!

Ha det jättebra snutt. Var rädd om dig och akta dig för älgarna och aidsen. Väntar här på dig. Love ex-sambon

Monday, 12 February, 2007  
Blogger lisa said...

så nu bär det alltså av, var välsignad kära du.. vi får se om man hör från dig.. den här vägen..
kram

Thursday, 15 February, 2007  

Post a Comment

<< Home