Monday, January 15, 2007

om du klarar härnösand så klarar du allt

tydligen har ett norrländsk band bemödat sig med att skriva en låt med ovanstående titel. jag kom hit vid lunchtid och möttes av kyla, snö och massa vind. instruktionen för att hitta till Sidas kursgård var att följa vattnet, men ingen av oss praktikanter i lämmeltåget såg något vatten någonstans eftersom vi hade snö i ögonen. vi frågade någon vänlig själ i lokalbefolkning och vägbeskrivning och kämpade oss fram den dryga kilometern till huvudingången. längs med vägen hann man ifrågasätta sig själv en del.varför kjol emelie? varför ett par fina vantar och inte ett par funktionella? om jag trillar med den här ryggsäcken på ryggen, hur död blir jag inte då? varför har jag inte uppfunnit kindvärmare?

efter avslutad pilgrimsfärd möts vi av en vänlig dam som distribuerar ut våra nya hemnycklar. jag får ett eget rum på ca 20 kvm med dusch,toa, säng, bäddsoffa och städning två gånger i veckan... innan lunch(lax å allt) hinner jag leta upp kaffelattemaskinen, gymmet och simhallen som vi får nyttja alldeles gratis.

dagen bestod av presentation och kursgenomgång.(ex. 8 timmars u-länderna och den globala ekonominföreläsning, feministiskt självförsvar och kulturförståelse)
jag och mina malawikompisar förbereder oss på en stor omställning när vi kommer fram till malawi där vi ska trycka i oss läskig majsmjölsgröt, knappast ha stickiga kinder och inga lyxrum. vi googleeartar och youtubar på malawi för att försöka inse att vi ska iväg strax. å ber.

1 Comments:

Blogger emelie said...

http://youtube.com/watch?v=DRpgBM7FRd4

http://youtube.com/watch?v=e4c6GVbeUWY

finfint

Monday, 15 January, 2007  

Post a Comment

<< Home